29748.jpeg
Webwinkel met kleine familie bedrijven sinds 2011











Interessante informatie over spijs- en plantaardige olien

basis olien.jpg

Ingrediënten als voedingsmiddel

Zoals we al eerder hebben geschreven, kunnen we bijna uit alle zaden (en ook van noten) een vette basis oliën vervaardigen, soms met een zeer lage opbrengst en soms met een hoge opbrengst. Heel veel hiervan wordt in de industrie als smeermiddel gebruikt of om een zeep te vervaardigen, een klein gedeelte gaat naar de voedingsmiddelenindustrie en naar de cosmetica.

Als spijsolie hebben plantaardige oliën al een lange traditie. Inheemse stammen in vele delen van de wereld gebruiken al eeuwen regionaal groeiende planten als hun olieleverancier. Daarvan zijn er olie soorten waarvan we in onze zogenaamde beschavings landen nooit van hebben gehoord. In een globaliserende wereld van vandaag de dag ontdekken we steeds meer nieuwe oliën die, wanneer je hiervan de bestanddelen onderzoekt, verbazingwekkende ontdekkingen naar boven komen. Aan de hand van traditionele gebruiken van deze respectievelijke olie bij de inheemse bevolking, komen bij ons nu pas veel inzichten aan het licht, zowel bij traditionele of gebruik als in de voedingsindustrie.

Verhitten van rijke plantaardige oliën!
Dit is een zeer omstreden onderwerp. In mijn werk als olie perser kon ik hierdoor vele koudgeperste oliën uitproberen. En deze kwestie wordt door vele deskundigen verschillend beoordeeld. Het verbaast me regelmatig, welke oliën de aanbeveling hoog verhitbaar krijgen. Op de voorhand kun je zeggen dat alle geraffineerde oliën hoog zijn te verhitten, maar ze zijn echter waardeloos. Bij de koudgeperste oliën, kan ik het volgende aanraden:

Hoog verhitbaar:
Kokosolie, Olijfolie, Arganolie, Pindaolie, Babassu-olie, Marula olie, Mango boter, Soja-olie, Druivenpitolie, Cacaoboter.

Kort verhitbaar:
Hazelnootolie, Pistache-olie, Macadamia notenolie, Maïsolie, Amandelolie, Niger-olie, Sesamolie.

Niet verhitbaar:
Alle andere met de opmerking: voor koude gerechten ......

Door het gebruik van transvetzuren, en dit wordt bij onschuldig lijkende declaraties bij tal van levensmiddelen van "geharde vetten" vermeld, ontstaan vrije radicalen. Vrije radicalen zijn sterk kankerverwekkend, en in plaats van de vrije radicalen te bestrijden wat koudgeperste plantaardige oliën van nature doen, is hier het tegendeel waar. Normaal gesproken kunnen onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren (Omega-3, 6 en 9) eraan bijdragen om het hoge cholesterol gehalte te verminderen en niet omgekeerd. Maar wanneer bij het aanbod van plantaardige oliën, het kwaliteits- keurmerk "native - koud geperst" op het etiket heeft staan, maar niet in de fles, en dit feit wordt nauwelijks geregistreerd en gehandhaafd. Hoe kan men dan nog gezonde voeding en cosmetica producten consumeren.
Wanneer men dit bij de persoonlijke verzorging ook op het gebied van natuurlijke cosmetica toepast, dan is er absoluut geen garantie van "gezonde cosmetica".

Heel veel fabrikanten gebruiken chemische oliën zoals paraffine, vaseline, enz., want het is goedkoop en bijna eeuwig houdbaar. Hoewel ze worden aangeprezen als natuurlijke cosmetica, zul je deze grondstoffen en ingrediënten, eerder bij bestrijdingsmiddelen moeten indelen. 

De Europese Unie, onder leiding van Duitsland, doen erg moeilijk met de toelating in de levensmiddelenindustrie. Hoewel veel van deze oliën al sinds mensenheugenis in het land van herkomst als levensmiddel of voor therapeutische doeleinden worden gebruikt, vinden ze trage toegang tot onze markten. Dit heeft niet altijd te maken met de wens om de consument te beschermen, maar vaak spelen machtsposities en financiële redenen een belangrijke rol.

Verhouding Omega 3 en Omega 6 vetzuren

Een heel belangrijk punt waar veel wetenschappers het niet over eens zijn, is dat van de juiste verhouding van omega 6 tot omega 3 vetzuren. Aangezien een overdaad aan omega 6 vetzuren bouwstoffen maakt, die duidelijk ontstekingsbevorderend in de stofwisseling als bouwstof, die uit Omega 3 ontstaan, moet je juist op de optimale verhouding van deze twee belangrijke omega vetzuren letten. Hoewel beide soorten belangrijk zijn (omega 6 is nodig voor de groei en om de immuunrespons te verhogen), maar omega 6 nemen we al voldoende op met andere voedingsmiddelen (vlees, melk, boter, enz.).

Omega 3 treedt vaak op de achtergrond, aangezien de huidige verhouding van deze vetzuren ongeveer 20 : 1 is dat wil zeggen de omega 6 vetzuren worden twintig maal meer geconsumeerd als de omega 3 vetzuren. Zoals eerder gezegd, er is geen algemene overeenstemming onder de wetenschappers over de optimale verhouding, maar samengevat schommelt de waarde van omega 6 (linolzuur) en omega 3 (linoleenzuur) in de verhouding van 3 : 1. Deze verhouding kun je bij de dagelijkse voedselinname moeilijk meten en bepalen.

Hier is slechts een oplossing voor dat men een of meerdere extra bronnen van omega 3 vetzuren in de dagelijkse voeding aanvult. Aangezien men meestal oliezuur samenstelling weet, kun je dit aan de hand van de linoleenzuur verzameling zien de plantaardige oliën kiezen, welke olie je hiervoor wilt gebruiken. De benodigde Omega 3 alfa-linoleenzuur kan u vinden in bijvoorbeeld Lijnzaadolie, Sojabonenolie, Walnotenolie, Koolzaadolie, Hennepolie, Sacha Inchi.

Hier nog meer individuele plantaardige olie wetenswaardigheden.
Vermeldenswaardig is de bijzondere betekenis van de grote verscheidenheid aan plantaardige oliën met hun verschillende verhoudingen aan vet begeleidende stoffen, die ieder met zijn karakteristieke voordelen heeft op onze voedselopname en een gunstig effect heeft. Daarom het is nogal logisch, niet alleen constant een bepaalde plantaardige olie te consumeren, maar om regelmatig verschillende oliën met omega 3 aandeel in de dagelijkse voeding af te wisselen. Uiteindelijk behoren koudgeperste plantaardige oliën, liefst niet gefilterd en uit de biologische landbouw, tot de beste "levensmiddelen" en tot de hoogste kwaliteit grondstoffen in natuurlijke cosmetica.

Tot slot: In ons uitgebreid assortiment heeft u een ruime grote keuze aan verschillende plantaardige oliën. Geen twee zijn gelijk, allemaal verschillend. Sommige zijn vergelijkbaar, maar altijd nog met een eigen karakter. Dat is de verscheidenheid van de natuur. Niet zoals in de EU gestandaardiseerd volgens grootte en het uiterlijk, die kan worden omschreven als een aanval op de evolutie (net zoals van de 600 verschillende tomatenrassen waarvan er slechts enkele zijn toegelaten).

De natuur geeft ons deze diversiteit, waarom zouden we deze niet gebruiken?
En omdat elke plant in zijn zaad deze individualiteit bij zich draagt, is het waarschijnlijk ook dat ieder mens als individu zijn passende planten(olie) vindt die doet hem goed, zowel bij de verzorging en als levensmiddel.

Trakteer jezelf op het "Levendige" voor je huid en je lichaam. De plant "gunt" dit ook jou. Doe iets goed voor jezelf, met de gedachte: "Zal ik eens keer mijn olie in de keuken vervangen? Of bij de huidverzorging? 'De verschillende oliën kun je goed met elkaar vermengen. Afhankelijk van wat één olie aan bestanddelen te veel heeft, heeft een ander weer te minder. De oliën met een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren zijn vaak minder lang houdbaar dan oliën met verzadigde vetzuren. Ook hier kun je een mengsel met verschillende werkingen versterken, maar gebruik niet meer dan vijf verschillende oliën.  Bij een regelmatig inname als voedingsmiddel moet je het tenminste 3 tot 6 maanden gebruiken. Echter, ook niet langer, je kunt dan beter wisselen naar een andere olie.
Bij de resultaten is geduld geboden. Een mooie huid, een betere immuniteit komt niet van vandaag op morgen. Onze Basis (vette) oliën zijn geen massaproduct. Vaak druppelgewijze geperst, ze zijn een kostbaar, zelfs vaak een zeer waardevol product, speciaal voor u persoonlijk in kleine hoeveelheden vervaardigd. Leer het te waarderen en geniet van de kracht, vitaliteit en energie van de planten.


Een (kleine) lijst van de belangrijkste natuurlijke vetzuren met zijn gebruikele namen.

  • Enkelvoudig onverzadigd
    C 14: 1 Myristoleïnezuur
    C 16: 1 Palmitoleïnezuur
    C 18: 1 Oliezuur
    C 18: 1 Vacceenzuur
    C 18: 1 Petroselinic zuur
    C 20: 1 Eicoseenzuur
    C 22: 1 Eerucazuur
    C 24: 1 Nervoniczuur
  • Tweevoudig onverzadigd
    C 18: 2 Linolzuur
  • Drievoudig onverzadigd
    C 18: 3 Alfa-linoleenzuur
    C 18: 3 Gammalinoleenzuur
  • Viervoudig onverzadigd
    C 18: 4 Stearidonzuur
    C 20: 4 Arachidonzuur
  • Verzadigd
    C   6: 0 Capronzuur
    C   8: 0 Capryliczuur
    C 10: 0 Caprinezuur
    C 12: 0 Laurinezuur
    C 14: 0 Myristinezuur
    C 16: 0 Palmitinezuur
    C 18: 0 Stearinezuur
    C 20: 0 Arachidinezuur
    C 22: 0 Beheenzuur
    C 24: 0 Lignocerinezuur

 

De natuur heeft aan alles gedacht en we kunnen uit een bijna onuitputtelijke rijkdom aan planten kiezen, maar vooral: "Alles is onbelangrijk, als je niet gezond bent".

Bezoek hier onze collectie plantenoliën.

Geraadpleegde Literatuur door Hans - Peter Lindenmann (Maienfelser Naturkosmetik Manufaktur):

Lexikon der pflanzl. Fette und Öle (Krist - Buchbauer-Klausberger)
Ölpflanzen in Europa (Walter H. Schuster)
Pflanzenöle (Harald Löw)
Das Ölbuch (Sabine Pohl)
Pflanzenöle (Ruth von Braunschweig)
Die Suppe lügt (Hans-Ulrich Grimm)
Drogenkunde (Heinz A. Hoppe)

Strijdpunt Omega vetzuren

Omega 3/6/9 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, die worden aangeduid als "essentieel". Dat wil zeggen, ze zijn van levensbelang en kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt.
Daarom moeten ze van buitenaf worden aangeleverd. Het strijdpunt over het gebruik van deze onverzadigde vetzuren, worden door verscheidene wetenschappers, epidemiologen en voedingsdeskundigen verschillend beoordeeld.

Vandaag de dag schreeuwen "Krantenkoppen" in prestigieuze kranten, over alleen maar speculatieve en negatieve werkingen over het gebruik van omega vetzuren. Ongeacht wat de uitslag ook is, deze koppen zijn alleen informatief als de inhoud gelijk is aan de kop van het artikel. Ik heb al eerder geschreven over "Rozen met doornen", deze berichten bevatten vele speculatieve aannames, erg slordig onderzocht, slechts een paar punten worden eruit genomen, langdurige onderzoeken worden genegeerd en zijn verre van weg populairwetenschappelijke berichtgevingen.

Bij de omega 3 vetzuren onderscheid men de volgende soorten:
A-linoleenzuur (ALA), Eicosapentaeenzuur (EPA), Docosahexaeenzuur (DHA). Zonder twijfel, en dit werd door verscheidene serieuze studies van in totaal 30.000 mensen bevestigddat EPA en DHA van levensbelang is. Het menselijk lichaam zet bij een inname van omega 3 vetzuren uit plantaardige oliën deze in de waardevolle EPA om. Dit is bij volwassenen lager als bij een zuigelingdat in zijn stofwisseling een verhoogde omzetting heeft, deze EPA heeft het perse nodig voor de ontwikkeling van de hersenen. Voor de omzetting van de plantaardige A-linoleenzuur heeft het lichaam absoluut DE enzymen delta-6-Desaturasa en Delta-5-Deturase nodig.

Echter, in westerse landen waaronder Europa heeft in onze voeding een zeer ongunstig verhouding van Omega3 en Omega 6 vetzuren (7:1 tot 20:1), zijn de enzymen hoofdzakelijk voor omzetting van omega 6 vetzuur linolzuur in andere omega vetzuren nodig. Met het volgende voordeel, wanneer een verlaging van omega 6 vetzuren gewenst is, meer enzymen voor de omzetting van omega 3 vetzuren te hebben.

Voor de dagelijkse behoeften aan Omega 3 vetzuren, zijn er zeer verschillende aanbevelingen. Het is duidelijk dat een te kleine hoeveelheid aan omega 3 vetzuren negatieve gezondheids- beperkingen met zich mee brengt. Bovendien, een te hoog omega 6 tot omega 3 gehalte versterkt ontstekingsprocessen in het menselijke lichaam. Al met al bestaat er nu een grote onzekerheid bij de consumptie van onverzadigde vetzuren door de verschillende studieresultaten.

In de plotselinge negatieve mening over meervoudig onverzadigde vetzuren ben ik het persoonlijk niet mee eens. Al eeuwen lang gebruik van plantaardige oliën in regionale gebieden zoals Olijfolie in de mediterrane landen, Sacha Inchi olie in Peru etc. laten geen negatieve effecten zien, integendeel. Bovendien bevatten plantaardige oliën, mits koudgeperst, andere waardevolle bestanddelen zoals vet-oplosbare vitaminen, sporenelementen, en fytosterolen waarvan is bewezen dat ze als antioxidant vrije radicalen bestrijden. Tenslotte zijn al de werkstoffen met een complex bereik met elkaar verbonden in een complex assortiment en onderscheiden zich hiermee aanzienlijk van individueel geïsoleerde stoffen in tabletten en capsules.

Hans-Peter Lindemann
Maienfelser Naturkosmetik Manufaktur